Jangan Kotori Empat Saluran Kolam

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
 السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 
Jangan Kotori Empat Saluran Kolam
Jangan Kotori Empat Saluran Kolam

Jangan Kotori Empat Saluran Kolam
- Subhanallah, Begitu banyak nikmat allah yang telah dicurahkan kepada kita, perbanyalkan berdzikir kepada allah maka hati kita akan selalu bersih. Saya bukan ustadz saya bukan kiyai saya hanyalah pedagang yang lemah berlumutan dosa, saya tulis ini hanya sebagai hobi yang saya salurkan, semoga blog ini menjadi cahaya ditengah umat ini untuk memperbaiki umat versi media. Sebenarnya tidak ada keberkahan didalam internet ini menyebarkan kebaikan banyak kemudorotan!! Saya harus buat blog yang menguatkan iman bukan yang menyalahkan dan membid'ahkan orang !!.

Hati ini ibarat kolam yang memiliki empat saluran. Saluran pertama adalah mata. Saluran kedua adalah mulut. Saluran ketiga adalah telinga. Dan saluran keempat adalah otak (fikiran). Kolam itu (hati) akan berisi air Sesuai dengan air yang mengalir dan keempat saluran tadi. Jika yang mengalir melalui keempat saluran tadi adalah air susu maka kolam itu pun menjadi kolam susu.

Apabila saluran-saluran ke dalam kolam tadi berupa air jernih dan bersih maka dapat dipastikan kolamnya pun akan terisi air jernih dan bersih. Sebaliknya jika yang mengalir melalui keempat saluran kolam tadi air kotor dan berbau busuk (najis) maka kolam itu pun akan terisi air yang kotor dan najis.

Maka keempat saluran yang masuk ke hati kita pun haruslah terjaga sumber dan isinya. Sebaiknya mata kita digunakan untuk memandang hal-hal yang disukal Allah Swt. seperti tilawah al Qurán, bergaul dengan orang shaleh, pendek kata mata kita digunakan untuk perkara-perkara yang haq. Fikir kita digunakan untuk memikirkan kebesaran Allah Swt.,

kampung akhirat dan tanggung jawab agama, telinga digunakan untuk mendengar pembicaraan yang bermanfaat untuk kehidupan akhirat dan mulut pun digunakan untuk berhicara agama, Iman dan amal shalih serta pembicaraan akhirat maka hati kita pun akan terisi dengan kebesaran Allah Swt. sebagaimana kehendak dan ucapan: laa ilaaha illallah

Jika empat saluran menuju ke hati difungsikan untuk kemungkaran dan kemaksiatan maka kolam hati pun akan terisi hal-hal yang dimurkai Allah Swt.. Mata yang maksiat, mulut yang ghi huh, berbusa dengan fitnah, hasud dan dusta kemudian fikir dipakai untuk hanya memikirkan perkara yang remeh (dunia) ini seperti melulu memikirkan makan, minum, syahwat, harta dan dunia.

Telinga pun dibiasakan mendengar hal-hal yang maksiat dan mubadzir, maka hati kita akan keras dan pada gilirannya hati akan sangat sulit menerima cahaya kebaikan (hidayah). Kalau sudah seperti ini bersiaplah hati itu untuk dicuci dan dibersihkan di dalam neraka jahanam. Naudzubillah!
Tamsil Dakwah jamaah tabligh Jangan Kotori Empat Saluran Kolam, tamsil iman Jangan Kotori Empat Saluran Kolam, kumpulan tamsil dalam dakwah Jangan Kotori Empat Saluran Kolam, bayan tamsil Jangan Kotori Empat Saluran Kolam, kitab tamsil Jangan Kotori Empat Saluran Kolam.
Load disqus comments

0 komentar